Baanvracht

05Feb

Kilometerheffing

Posted by Expoflex with 3 comment(s)

Vanaf april 2016 zal de veelbesproken kilometerheffing in voege gaan. Het doet wellicht velen onder jullie een belletje rinkelen, maar wat houdt het nu precies in? Voor wie is deze maatregel van toepassing? Welke invloed zal dit hebben op de transportsector?

Het roept veel vragen op die hopelijk snel enige duidelijkheid zullen brengen.

Vrachtwagens zijn letterlijk de draaiende motor van onze logistiek, het staat mee aan het begin van een actieve economie. Het is een makkelijke vorm van transport maar heeft helaas een negatieve invloed op een aantal factoren in onze maatschappij, denken we maar aan de vervuiling van het milieu door de uitstoot of aan de zware belasting van ons wegennet. En net aan dat laatste punt wil de regering iets doen door de kilometerheffing in te voeren. Momenteel betalen namelijk de buitenlandse firma’s niet mee aan het onderhoud van ons wegennet, hoewel ze meer en meer in de straten te zien zijn. Het punt van de nieuwe maatregel is net dat hoe meer iemand onze wegen gebruikt, hoe meer hij zal moeten betalen. Hierdoor hopen ze een deel van de kosten terug te winnen. De heffing is van kracht voor vrachtwagens (vanaf 3.5T) die gebruik maken van autosnelwegen en een aantal gewest- en gemeentewegen.

Om duidelijk te maken wat de extra kosten bepalen, kunnen er 3 parameters in acht worden genomen:

    MTM (= maximale toegelaten massa)
    Emissieklasse (ook wel EURO-emissie norm genoemd)
    Type tolweg

Een duidelijk overzicht van de tarieven en kaart met ‘tolwegen’ is terug te vinden op volgende website: www.viapass.be via de ‘download’ pagina.

Het mag dan wel een positieve invloed hebben op de inkomsten om onze weginfrastructuur verder te optimaliseren, deze invoering zal echter ook een invloed hebben op de transportsector. De tarieven zullen hoe dan ook worden doorgerekend aan de klant wat er voor zal zorgen dat de transportkosten zullen stijgen. Hopelijk biedt de regering hiervoor een oplossing zodat Belgische firma’s kunnen blijven concurreren met de gekende goedkopere Oost-Europese spelers op de markt.

U merkt dat dit ongetwijfeld een impact zal hebben op onze sector. Toch zullen we er alles aan blijven doen om onze competitieve tarieven te blijven hanteren en U de beste service te blijven bieden.

  • Eerste
  • 1
  • 2
  • 3
  • . . . . . . . . . .
  • Laaste